Direktlänk till inlägg 17 maj 2008

Can´t get enough

Av S - 17 maj 2008 16:16

Kanske är det en förbannelse. Att det inte finns någon spärr, något som säger stopp. Ingen som helst mättnadskänsla.


Och om jag mot förmodan skulle känna en mättnadskänsla så är inte det synonymt med: jag vill inte ha mer. Jag skulle kunna äta hela dagarna, från morgon till kväll. Antagligen med ett visst illamående som följd, men uppenbarligen tycker min kropp att det är värt det. Varför kan jag inte få nog?


Jag undrar om en "frisk" person kan förstå hur oerhört frustrerande det är att hela tiden gå runt och tänka: jag vill äta, jag vill ha mat, snälla, ge mig något att tugga och svälja. Min dröm är att kunna lägga besticken på tallriken och känna: nu räcker det, nu vill jag göra något annat.


Är det en helt orealistisk dröm? Det känns så. Jag har haft den känslan konstant i fyra år nu och det börjar bli JÄVLIGT IRRITERANDE. Det spelar liksom ingen roll, om jag äter mycket eller lite, vad jag äter eller när jag äter. Det enda stoppet som finns är när der fysiskt inte går att äta mer för illamåendet år så kraftigt att allt kommer upp om jag så mycket som ställer mig upp. Har jag tur kommer det upp också, men min kräkreflex är inte den bästa. Oftast spelar det ingen roll hur långt ner i halsen jag har stuckit ner tandborstskaftet, det funkar inte ändå. Jag vill ju bara bli av med känslan av illamående! Fast då börjar väl allt om igen, mer mat, mer kräkningar.


Det enda som verkar funka är att inte äta alls. Bara ta bort maten ur mitt liv. För det är ju när man väl börjar äta som det inte går att sluta.


I alla böcker om hetsätning och bulimi står det om hur viktigt det är att äta regelbundet och från alla delar av kostcirkeln och så vidare. Klarar man det så är man på god väg. Men hallå? Jag har ätit regelbundet och varierat hela tiden och ÄNDÅ har jag kvar problemet. Visserligen äter jag för lite till och från, men suget efter hetsätning är lika stort efter en större måltid som en mindre. Faktum är att det är lättare att stå emot mat än godis, och är jag hungrig vill jag ha mat, inte godis. Kontentan av det hela: ät lite och försök stå emot mat, istället för att äta ordentligt med mat och sedan också frossa i godis. 

Allvarligt, det funkar ju inte alls.


Så hur fn gör man? Äter jämt och tränar jämt? Just nu känns det som om jag är där.

 
 
Linnéa

Linnéa

17 maj 2008 23:38

Hoppas du får en bra helg och att det lättade när du skrivit av dig.
KRAM

http://livnea.blogg.se

 
magda

magda

18 maj 2008 06:51

önskar att jag kunde komma med något råd men det kan jag inte, tror därimot att du faktiskt komemrk unna tänka "så nu är det slut, tack å hej" efter en måltid, det kanske är en lång resa men du komemr att komma dit

http://KillMissAmerica.blogg.se

 
Joanna

Joanna

19 maj 2008 10:57

att äta lite ibland och sen äta en ordentlig måltid och så lite igen göra att kroppen kmr i obalans. alltså om du svälter dig och sen äter så får kroppen typ en chock som gör att den försöker få i sig så mkt energi som möjligt för att förbereda sig för nästa svältperiod. om du svälter dig hela tiden blir kroppen tillslut tokig och det enda den kan tänka är "jag behöver mat" och då hetsäter du. om du istället äter regelbundet, ordentliga måltider som innehåller det kroppen BEHÖVER, så kmr du inte få hetsätningsattacker. då vet kroppen att den inte behöver förbereda sig för svältperioder och "nöjer sig" då med de normala mängder den får regelbundet. om du äter rätt och tillräckligt ofta kommer ämnesomsättningen igång. då gör sig kroppen automatiskt av med de ämnen och överskottsfett den inte behöver (eftersom att den som sagt vet att den kommer få det den behöver vid nästa måltid igen och behöver då inte spara allt fett för att skydda sig). kroppen sparar det den behöver och bygger upp det som behövs, tex muskler. under svält omvandlas nästan allt till fett i kroppen för att kunna sparas som energi. när ämnesomsättningen funkar som den ska behöver den inte oroa sig för att energin ska ta slut.
alltså om du äter rätt och regelbundet och tränar lagomt till mängde energi du tar in bygger du upp det kroppen behöver och får bort det kroppen inte behöver.

kanske är det ett bättre sätt för dig? värt att prova? ta hand om dig!

http://lifeasjoanna.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 april 2009 09:42

Då har man vaknat till ännu en meningslös dag. Fast idag ska jag iofs leka med en kompis, hör och häpna. Det kan ju bli trevligt. Hoppas jag. Beror helt på mig. Just nu funderar jag om jag ska köra på förnekelsegrejen och bara säga allt är bra, just ...

Av S - 23 april 2009 18:22

Ja alltså. Det var ju ett tag sen jag skrev något i den här bloggen. Men jag startar bara nya hela tiden och det verkade ju onödigt så jag loggade in här. En blogg där jag kom ihåg lösenordet :)   Läste lite i bloggen här, skrev för ungefär ett år se...

Av S - 24 maj 2008 10:48

Funderar lite på om jag ska byta blogg.. dels för att bloggagratis.se är lite... ja, inte så bra... och för att den här bloggen börjar spåra ur lite. Vill skriva lite mer seriöst, inte bara en massa skitsnack som det lätt blir här. Och eftersom den h...

Av S - 23 maj 2008 09:20

Detta är inte okej. Ville bara säga det. Men jag har en plan för det här, det kommer gå som smort...inte. Men det är värt ett försök i varje fall.   Så bered dig på en överraskning.   *   För övrigt är jag på storstadsbesök. Igår tog skolan slut fö...

Av S - 21 maj 2008 22:04

Sätt inte i er en halv sats chokladbollar och stick ut och cykla 2 mil efteråt. Det känns ungefär som om två järnhänder borrar in fingrarna omkring magsäcken. Aj.   Men chokladbollar är himla bra. Om jag äter det till middag försvinner socker- och m...

Ovido - Quiz & Flashcards