Direktlänk till inlägg 25 april 2008

TUGGA!

Av S - 25 april 2008 21:20

I några dagar nu har jag "testat" att tugga ordentligt, ett råd som finns med i mattillåtet, en bok som det för tillfället skrivs mkt om på äs-bloggar, med all rätt, vääldigt bra bok men många handfasta råd om saker jag inte tänkt på förut.


Ett av dessa råd eller riktlinjer var: tugga maten ordentligt!

Varför då, kan man tycka, det gör jag väl.

Jag gjorde inte det. Att lyssna på kroppens signaler fanns inte i min värld, jag var så van vid att knappt ha en aning om vad hungrig och mätt var, kunde mest känna illamående efter en hetsätning.

Visserligen kan jag inte säga att jag kan känna riktig hunger och mättnad nu efter några dagars ordentligt tuggande, men jag tycker mig märka en skillnad.


Förut mätte jag upp den mängd mat på tallriken som min hjärna tyckte var tillräckligt och åt sedan upp alltihop utan att känna efter över huvud taget vad kroppen ville. Men om man tuggar ordentligt är man (iaf jag) nästan trött på att äta efter halva portionen och kan sluta i lagom tid för att jag helt enkelt inte vill ha mer. Kanske är det mest psykologiskt, men det känns ändå som en befrielse. Jag vill inte ha mat hela tiden!


Ytterligare råd var att även tugga mat om man hetsäter. Tuggar du en kaka riktigt ordentligt är det svårt att få i sig hela paketet, för kroppen hinner säga till att det räcker. Jag vet av erfarenhet att hetsätning innebär (för mig) att jag äter mekaniskt, så fort som möjligt, inte för att känna smaken utan för att få i mig så mkt som möjligt på kortast tid, för att inte bli upptäckt. Att tugga är överflödigt.

Där funderar jag på att tänka om. Om jag "trillar dit" är det inte hela världen för förhoppningsvis hinner jag sluta i tid om jag tuggar allting. Testa så får ni se!


(Detta råd ska man naturligtvis inte följa som t ex anorektiker som tuggar varje tugga i flera minuter, där är det det omvända som gäller. Lagom är bäst vet ni! )


För övrigt är det Notting Hill på teve nu! En film som jag sett ett par hundra gånger och förmodligen kan se ett par hundra gånger till! Kram på er!

 
 
Ingen bild

mats

25 april 2008 21:50

Nothing Hill är härlig. Bra råd du ger också tror jag!

 
magda

magda

26 april 2008 09:25

är också på tuggsteget^^ fast själv försöker jag inte tugga för mycket... uscha så svårt det är :) ha en jättefin helg :) kramar

http://killmissamerica.blogg.se

 
ZAnning

ZAnning

26 april 2008 09:50

Oj vad komiskt - skrev precis om hur jag har börjat tugga i mig maten. Men jag tyckte det hjälpte lite ?

http://zanning.blogg.se

 
Tant Grön

Tant Grön

26 april 2008 10:18

Så kul att se att du kommit igång med bloggandet igen!

Go girl!! :o)

Kram från en Tant!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
zanning

zanning

26 april 2008 15:36

Ja för mig hjälpte det verkligen.. Kanske beror på att jag ofta inte har problem att äta utan oftare att jag hestäter och sedan mår illa. Om man tuggar maten försvinner ju risken att man föräter sig iaf.

http://zanning.blogg.se

 
L

L

28 april 2008 10:25

Jag håller med dig om det där! Äter man långsammare så känner man sig också mer tillfredsställd, har jag märkt, även om inte hungerkänslorna infinner sig så känns det bättre, iaf för mig :P

Ett annat tips till att "känna efter" eller slappna av är att lägga sig på rygg på golvet och gå igenom varje kroppsdel, uppmärksamma hur den är och känns. Har gjort det i min behandling och upptäckt massor om mig själv. Tips !
Kämpa på, kul att du bloggar igen,
kramkramkram

http://livnnea.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 april 2009 09:42

Då har man vaknat till ännu en meningslös dag. Fast idag ska jag iofs leka med en kompis, hör och häpna. Det kan ju bli trevligt. Hoppas jag. Beror helt på mig. Just nu funderar jag om jag ska köra på förnekelsegrejen och bara säga allt är bra, just ...

Av S - 23 april 2009 18:22

Ja alltså. Det var ju ett tag sen jag skrev något i den här bloggen. Men jag startar bara nya hela tiden och det verkade ju onödigt så jag loggade in här. En blogg där jag kom ihåg lösenordet :)   Läste lite i bloggen här, skrev för ungefär ett år se...

Av S - 24 maj 2008 10:48

Funderar lite på om jag ska byta blogg.. dels för att bloggagratis.se är lite... ja, inte så bra... och för att den här bloggen börjar spåra ur lite. Vill skriva lite mer seriöst, inte bara en massa skitsnack som det lätt blir här. Och eftersom den h...

Av S - 23 maj 2008 09:20

Detta är inte okej. Ville bara säga det. Men jag har en plan för det här, det kommer gå som smort...inte. Men det är värt ett försök i varje fall.   Så bered dig på en överraskning.   *   För övrigt är jag på storstadsbesök. Igår tog skolan slut fö...

Av S - 21 maj 2008 22:04

Sätt inte i er en halv sats chokladbollar och stick ut och cykla 2 mil efteråt. Det känns ungefär som om två järnhänder borrar in fingrarna omkring magsäcken. Aj.   Men chokladbollar är himla bra. Om jag äter det till middag försvinner socker- och m...

Ovido - Quiz & Flashcards