Direktlänk till inlägg 28 april 2008

Såhär går det till:

Av S - 28 april 2008 17:19

Dagen börjar hyfsat bra. Jag äter nyttig och ordentlig frukost hemma för mig själv i all hast, rusar till bussen och somnar lagom till när jag ska gå av.


Lektion, lektion, lektion, är det inte lunch snart?


Jo, mellan 11-13 någon gång är det lunch i skolan. Vi går alltid till matsalen, inga undantag. Jag tar en portion som jag tycker verkar lagom, tallriksmodellen, men antagligen för lite fett, för lite kolhydrater och för mkt sallad. Ett glas vatten. 

Oh, vad mätt jag blev, säger kompis M efter fem minuter då hon satt i sig i stor sett allt på sin tidigare fulla tallrik. 

Jag tuggar min mat under tystnad och orkar knappt hänga med i konversationen. Pratar dom om något? Men jag äter ju, fattar ni inte, äter. En stund senare är allt slut på tallriken. Mätt? Eh, vadå? Vad är det?

Tar en knäcke och ett glas vatten till. Mätt? Jomen det kan vi väl säga, eller hur Sanna? Nu borde det räcka. Du KAN verkligen inte ta mer mat, och du kommer ändå inte att bli mätt för du vet inte vad det är. Du kommer att äta ihjäl dig.


Konversationen fortsätter. Sannas tankar vandrar iväg...

Usch, allt är så jäkla trist, vad ska jag göra i eftermiddag? Ha tråkigt, plugga, träna, tänka, tänka och tänka? Vara ensam, ledsen, irriterad. Finns det inte något som är roligt, något jag blir liiite glad av åtminstone?

Ja! Nu kom jag på det, choklad!

Nej visst ja, det ska jag inte äta för då går det åt skogen...


Lektion och lektion igen. Men en liten chokladbit borde väl gå bra? Det räcker med den och jag ska inte spy eller springa i två timmar sen. En liten bara?


Skolan slutar. Bussen går om en halvtimme. Jag lyckas skaka av mig kompisen och går varv efter varv på Ica. Kriget utkämpas i min schizofrena hjärna. Att köpa eller att inte köpa?

* Du vet att du inte ska köpa choklad eller nåt annat skräp, köp en frukt!

- Men vad spelar det för roll? Allt är ju skit iallafall...

* Det kommer bli ännu värre ikväll när du mår illa och undrar varför du köpte chokladen!

- Det är då ja, jag vill bara bli lite glad NU.

* Nej Sanna, NEJ! Lägg tillbaka!

- Jo Sanna, du kommer bli så glaaad! Ta mer choklad, mer, så blir du glad en längre stund. Jaa, braa! 


Chokladen är slut innan jag sitter på bussen, eller halvvägs hem, beroende på hur mkt jag köpt.

Var det inte roligare än så? Usch, vad jobbigt allt blev nu, dagen skulle ha varit bra om jag inte köpt choklad, nu är allt förstört. Fan, jag är så värdelös, nu kommer jag fastna i hetsätningen igen, alla mina kläder kommer bli för små, jag kommer bli fet. Äckliga, äckliga Sanna! 


Vad i hvete håller jag på med?  


 
 
magda

magda

28 april 2008 19:06

förstår att du har det jobbigt, det är jobbigt att sätta gränser jobbigt att bryta vanor. men försök. om och om igen och en dag så kommer du kunna ta den där chokoladbiten du vill och bara den och då kommer du njuta av den som aldrig förr:)

http://killmissamerica.blogg.se

 
Ingen bild

mats

28 april 2008 19:12

Konsten är väl att inte bara kunna skriva med fetstil utan att även i tanken kunna förminska det dåliga till 10,9,8 punkter och förstora det braiga till 10,12,14 punkters fetstil...
Tills det dåliga ger upp...

 
Tant Grön

Tant Grön

29 april 2008 07:33

Jadu Sanna, vad håller du på med? :o) Det finns en hel del likheter mellan dig och min dotter... samma typ av beteende.

Om du, nästa gång du blir sugen på choklad, köper riktigt mörk choklad och sen sätter dig och äter den i lugn och ro! Tugga och känn efter ordentligt hur den smakar... Njut av hur god den är. Prova det istället för att hela tiden försöka låta bli nåt du vet att du kommer göra. Tänk på att du styr dina egna tankar, ingen annan tänker åt dig nånsin, din tankar styr dina handlingar - utan tanke, ingen handling eller känsla.

(Kakao är nyttigt vettu, men vanlig choklad innehåller på liten andel kakao och för mycket socker för att vara bra.)

Eller så kan du göra en "Varför då?" när du är sugen på choklad... eller när som helst för den delen.

Du fixar det här, tro mig!

http://agronomefilosofa.bloggagratis.se

 
L

L

30 april 2008 15:07

EXAKT sådär fungerar min hjärna också. Bilda klubb? :P

http://livnnea.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av S - 24 april 2009 09:42

Då har man vaknat till ännu en meningslös dag. Fast idag ska jag iofs leka med en kompis, hör och häpna. Det kan ju bli trevligt. Hoppas jag. Beror helt på mig. Just nu funderar jag om jag ska köra på förnekelsegrejen och bara säga allt är bra, just ...

Av S - 23 april 2009 18:22

Ja alltså. Det var ju ett tag sen jag skrev något i den här bloggen. Men jag startar bara nya hela tiden och det verkade ju onödigt så jag loggade in här. En blogg där jag kom ihåg lösenordet :)   Läste lite i bloggen här, skrev för ungefär ett år se...

Av S - 24 maj 2008 10:48

Funderar lite på om jag ska byta blogg.. dels för att bloggagratis.se är lite... ja, inte så bra... och för att den här bloggen börjar spåra ur lite. Vill skriva lite mer seriöst, inte bara en massa skitsnack som det lätt blir här. Och eftersom den h...

Av S - 23 maj 2008 09:20

Detta är inte okej. Ville bara säga det. Men jag har en plan för det här, det kommer gå som smort...inte. Men det är värt ett försök i varje fall.   Så bered dig på en överraskning.   *   För övrigt är jag på storstadsbesök. Igår tog skolan slut fö...

Av S - 21 maj 2008 22:04

Sätt inte i er en halv sats chokladbollar och stick ut och cykla 2 mil efteråt. Det känns ungefär som om två järnhänder borrar in fingrarna omkring magsäcken. Aj.   Men chokladbollar är himla bra. Om jag äter det till middag försvinner socker- och m...

Ovido - Quiz & Flashcards